Strona główna | Forum | Mapa serwisu |
 Projekt DziedzictwoProjekt DziedzictwoImperium dziś 
Patronat: Paradoks

Rany i Zmęczenia
System > Mechanika > Rany i Zmęczenia

Rany i Zmęczenia
Zdrowie postaci w naszym systemie obrazują Zmęczenia i Rany. Te pierwsze to psychiczna siła postaci, drugie odporność na ból. Obydwa współczynniki zależą od Cechy Wytrzymałość, a w miarę ich utraty zmniejszają się wszystkie współczynniki i sumy w testach. Jednak stosuje się je trochę inaczej i pozwalają one na oddanie różnorodnych sytuacji, związanych z samopoczuciem, stanem zdrowia i talentami postaci.


Zmęczenia to miara psychicznej odporności postaci, jej zdolności przetrwania długotrwałego wysiłku, choroby czy wyczerpującej siły witalne magii. Korzystają z nich tak wojownicy (dla wykonywania skomplikowanych Manewrów), jak i adepci Wysokiej Magii. Podejmując Grę o Wysoką Stawkę na szale kładzie się zwykle też i Zmęczenia. W praktyce szybko się je traci ale też szybko odzyskuje. Jako że ten drugi proces jest losowy, Wasze postaci mogą się po prostu nie wyspać. Odgrywanie skacowanego barda, wojownika z naciągniętym ścięgnem czy wyczerpanego uwolnieniem wielkiej mocy maga, jest co jakiś czas konieczne. Jednocześnie daje spore pole do popisu. Istnieje sporo Zalet i Dziedzictw, które zwiększają pulę Zmęczenia, więc łatwo dostosować ją do Twojego stylu gry.


Rany to odporność na ból i fizyczne zranienia. Traci się je w wyniku walki, niebezpiecznych dla życia wypadków i magicznych ataków. Rzadko ich liczba się zmniejsza, jest to jednak bardzo niebezpieczne. Po pierwsze gdy postać otrzymuje Rany traci też tyle samo Zmęczenia. Po drugie z Ran leczy się dość długo (choć nie oszukujmy się: Bohaterowie Graczy dochodzą do siebie dużo szybciej niż ludzie na naszym świecie). Po trzecie w końcu wyczerpanie Ran zwiększa ryzyko śmierci, choć jeszcze jej nie oznacza.


Gdy zmniejsza się liczba Ran i Zmęczeń, postać traci punkty we wszystkich testach. Zawsze liczy się kara z tego współczynnika, który spadł niżej w odpowiedniej tabelce na karcie postaci. Działa to szybko i intuicyjnie. Kiedy postać straci wszystkie Zmęczenia lub Rany, traci przytomność. Nie umiera od razu, ale jest tym poważnie zagrożona. Trzeba być ostrożnym i zastanawiać się, jak wykorzystać w pełni swoje możliwości a osłabić przeciwnika. Nie daj wrogowi spać kilka nocy, a z łatwością sobie z nim poradzisz.